Pebble lanceerde dinsdag de derde generatie van zijn smartwatch. Via Kickstarter, terwijl het bedrijf die fase allang ontgroeid is.

Was het nostalgie, of gewoon een slimme marketingtruc? Pebble, dat in 2012 via Kickstarter zijn eerste smartwatch op de markt bracht, heeft ervoor gekozen om de nieuwste versie van zijn smartwatch, de Pebble Time, voorlopig alleen via een Kickstarter-campagne te verkopen, meldt The Verge.

‘Startkapitaal’ in half uur bij elkaar

Eerdere slimme horloges van Pebble werden nog rechtstreeks verkocht, of via winkels. Pebble heeft allang geen Kickstarter meer nodig om een product te lanceren. Het bedrijf heeft immers meer dan 130 man in dienst, heeft al meer dan een miljoen horloges verkocht en heeft 26 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald.

Dat kwam ook tot uiting in de lage ondergrens die Pebble had gesteld voor de ‘lancering’: 500.000 dollar. Die grens werd in een half uur bereikt. Waarschijnlijk een Kickstarter-record, maar niet heel verwonderlijk. Pebble had maar 3145 ondersteuners nodig om zijn doel te bereiken.

Die snelle donateurs mogen voor 159 dollar een Pebble Time aanschaffen, de rest krijgt hem voor 179 dollar. Pas in mei komt de Pebble Time in de winkel te liggen, en dan hangt er een prijskaartje van 199 dollar aan.

Tamagotchi aan riempje

Het ontwerp is uitsproken speels: The Verge deed het denken aan een Tamagotchi aan een riempje. Een indruk die wordt versterkt door een 64-kleurenscherm - een primeur voor Pebble- dat eerder aan een Game Boy dan aan een smartphone doet denken. Het scherm is niet zo helder als dat van een Apple Watch, maar is wel altijd aan, wat het makkelijker maakt om even te kijken hoe laat het is.

Volgens Pebble moet de Time om de week worden opgeladen. Er zit ook een microfoon in, maar de mogelijkheden voor stembesturing zijn bescheiden. Snel beantwoorden van berichtjes, en stemnotities, daar is de opnamefunctie goed voor.

Nieuw besturingssysteem

Samen met de Time lanceert Pebble een compleet nieuw besturingssysteem. Daarvoor is Pebble overgestapt over het tijdslijn-systeem. Alle informatie staat in één berichtenstroom. Voor de aanvoer van gegevens werkt Pebble samen met onder andere samen met The Weather Channel, ESPN en Pandora.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl